TomTom GO Discover 7″ – Technologická novinka nebo očesaná navigace?

Společnost TomTom letos na jaře (2021 – to kdybyste narazili na článek za 5 let) 😃, představila novou navigaci GO DISCOVER s velikostí displeje 5, 6 a 7 palců. Na první pohled vypadá zcela stejně jako předchozí modely a zdá se, že se až tolik nezměnilo. Proto jsem počítal a vyrobil si papírovou šablonu, abych měl představu jak moc mi sedmipalcová navigace ubere výhled z pozice řidiče.Navigace TomTom Discover 7 Navigace společnosti TomTom používám 14 let, a i když jsem vyzkoušel i jiné možnosti navigování, TomTomy mi zkrátka sedí ze všeho nejlépe. V posledních letech konkurence docela zaostala, a i když se dá od TomTomu nahrát navigace do mobilního telefonu, není to to pravé. Telefon za čelním oknem není dobré ani dlouhodobé řešení (telefony jsem si také vyzkoušel). To, že WAZE není to pravé ořechové, jsem zjistil po jednom dni, kde sjezd 196 byl značen jako uzavřený i přesto, že se již měsíc znovu jezdilo. Tak od toho ruce vážně pryč 😃 
Na kole se mi osvědčily pouze Mapy.cz, i když to byla jejich nějaká první verze…

Moje předchozí navigace byla (věnoval jsem ji profesionálnímu řidiči) GO 5200, která byla asi to nejlepší, co jsem doposud měl, a je o pár generací starší než novinka GO DISCOVER. Její silné stránky jsou spojení se smartphonem přes aplikaci MyDrive, kde si zaškrtnete aplikace, které vás mohou „otravovat“ svými upozorněními. Takže kromě volání hands free vám z telefonu chodí zprávy o počasí od Google, z banky nebo zprávy ze sociálních sítí a navigace se vás zeptá, jestli chcete zprávu přečíst. Pokud řeknete ano nebo jo, navigace vám zprávu přečte a to se mi hodně líbilo. Dále to byla rozšiřitelná paměť pomocí mikro SD karty. Nastavit si trasu na mobilu a pak ji poslat do svého navigačního zařízení. Je to pecka, ne? U GO DISCOVER nic takového nehledejte. To vše už je minulostí.TomTom GO Discover 7"

Jde o nějaké „za víc peněz méně muziky“? Tak trochu ano i ne. TomTom dal zkrátka ruce pryč od všeho, co by vás při řízení automobilu mohlo rozptylovat, a soustředí se čistě na navigaci. Pojďme se tedy podívat, co nové zařízení GO DISCOVER (v mém případě 7″) má za výhody a nevýhody.
+ Máme zde větší displej s větším rozlišením 1280×800 pixelů s výbornou odezvou.
+ Pokud se už předchozí generace pyšnila „čtyřjádrem“, GO DISCOVER má být až 4x rychlejší, a to především díky 2 Gb RAM paměti. Za mne je to plynulé a detailní.
+ Podpora 5 GHz Wi-Fi, což umožňuje rychlejší stahování aktualizací.
+ GPS, GLONASS a GALILEO přináší lepší, rychlejší a přesnější práci navigace. 
+ 3D stavby. K mému překvapení je i Brno ve 3D, a nejen že to hezky vypadá, dobře se také člověk zorientuje.
+ Pohyblivé navádění jízdními pruhy. Za mne je to velmi přehledné provedení a člověk se snadno zorientuje.
+ Volná parkovací místa pro parkování mimo ulici je super věc, naneštěstí je  „pokrytí“ touto službou velmi malé a zdaleka se to netýká všech parkovacích ploch, kde za parkování zaplatíte. Nejen že v Brně jich máme pouze několik, kde zjistíte, kolik místa tam ještě zbývá, ale lépe na tom není ani Praha či Vídeň. Zkrátka musíme vydržet, až se to rozjede víc. Tato služba se platí jednou ročně a zatím se spíš nevyplatí…TomTom GO Discover 7"+ S cenami paliva u každé čerpací stanice v trase či na mapě v okolí (v navigaci si nastavíte z širokého výběru a můžete zaškrtnout i více políček) je to mnohem a mnohem lepší. V systému je poměrně hodně stanic, ovšem zdaleka ne všechny. Já beru naftu a poslední dobou prémiovku, takže úplně haléře neřeším, ovšem pro profesionála s vysokým nájezdem může být informace klíčová. K dispozici jsou samozřejmě i nabíjecí stanice pro „baterkáře“. Tuto službu s cenami paliva je ale také nutné každoročně zaplatit. TomTom GO Discover 7"+ Název ulice je zřetelnější a přehlednější a mapa detailnější. 
+ TomTomTraffic a mapové podklady jsou zdarma. U map bych zmínil, že nenahráváte (neaktualizujete) celou Evropu nebo svět najednou, ale pouze region. Tedy pokud vyskočí aktualizace jen pro Slovensko, výrazně to zkrátí čas aktualizace. V mé předchozí navigaci se aktualizovala mapa ve velikosti 9 Gb a na to opravdu ráno není čas.
+ Zřetelný, čistý a česky lépe udělaný hlas. Reproduktor je velmi hlasitý. 
 32 Gb vnitřního úložiště by se mohlo zdát jako celkem dost, ovšem když jsem tam nasypal evropské země a několik blízkých států, rázem byla plná paměť a nemohl jsem aktualizovat ani firmware. Proto jsem si nechal jen státy, kam bych opravdu mohl jet a zbylo mi přes 19 Gb volného místa. Vám bych navrhnul ponechat si minimálně 1 Gb volného prostoru. Celý svět sem opravdu nenahrajete, ale celkem dost na cesty k moři atp. S tím se pojí i nemožnost rozšířit paměť pomocí micro SD karty. Slot je zkrátka pryč.
Data pro dopravu a ostatní služby už nejdou přes „eSIM„, jako tomu bylo v minulosti. Ta měla tu výhodu, že využívala služeb všech dostupných mobilních operátorů. Dnes jste odkázáni na data ve svém mobilu. Dojdou-li vám data, jste tam, kde záda ztrácejí svůj slušný název, a když není signál vašeho operátora k dispozici, pak jste tamtéž.TomTom GO DISCOVER 7" Na telefonování přes navigaci, příjem zpráv a jejich čtení zapomeňte. GO DISCOVER 7″ má být špičkovým navigačním zařízením bez jakýchkoliv rušivých prvků, které vás od řízení pouze rozptylují. Ovšem ty zprávy byly občas fajn a člověk rozhodně nemusel koukat jinam než na silnici.
Řada služeb je placených, ačkoliv neposkytují úplně komplexní řešení a pokrytí. Jak už jsem zmínil, parkoviště, čerpací stanice a o rychlostních radarech ani nemluvě. Poslední jmenovaná služba je de facto založena na práci samotných uživatelů a ti si za svou práci ještě musí každý rok zaplatit 😃 Naštěstí to funguje dobře, jen je škoda, že se TomTom k prodávání služeb znovu vrátil a nejsou „doživotní“, jako tomu bývalo. 🙂
Stále chybí hlasové příkazy na regulaci jasu podsvícení. Když tam máte nočních 5% podsvícení a pak vám to přeblikne na 70% denního… Hned po ránu je to palba 😑 Hlasové příkazy na změnu nočního nebo denního zobrazení zde samozřejmě jsou.
Na mapě můžeme zobrazovat pouze 5 POI bodů. V navigaci jsou jich mraky, ale musíme si zvolit, co je pro nás důležité. Osobně mám zapnuty čtyři, ale klidně bych další tři přidal 🙂
Samotný design se mi líbí, jen nerozumím tomu, proč má navigace GO DISCOVER 7″ tak velký rámeček kolem displeje. Samozřejmě chápu jakousi tepelnou izolaci, antény a chlazení procáku atp, jenže tady se přímo nabízí, že se vyrobilo 5″ zařízení a pak se použila funkce scale jako u fotky a zvětšilo se to na 7″, čímž narostly úplně všechny rozměry a inženýr se mohl nechat poplácat po ramenou. Jinak design je v podstatě naprosto stejný jako u mého GO 5200, Takže tady žádnou novinku nehledejme.TomTom GO DISCOVER 7" V roce 2021 bych očekával místo micro USB, kabel s USB-C, jenže Číňan nasekal napájecích kabelů pro TomTom mraky a co teď s tím? 

Navigování je tedy lepší. Mapa je lepší a detailnější, ale několik výtek bych měl. Když už se na mapě zobrazuje kde co, byl by fajn kilometrovník. Pokud totiž člověk zastaví, aby měl hned přehled.

Nechápu, proč navigace místo silnice „295“ čte 2 nula nula 9 5 nebo do cíle dojedete v šestnáct hodin padesát dva „miutiu“ a na druhou stranu přečte „ve patnáct hodin a dvaceti minutách“, což je ok. Akorát nechápu proč to je tak nebo tak.😑 To už mne dožíralo u GO 5200 a doufal jsem v to, že to bude již dávno mezigeneračně odstraněno. Také „Deštné v Orlických horách“ je čteno jako Deštné „pět“ Orlických horách… Zbytek neduhů se ještě ukáže časem. 
Za mne je odstranění technologických vychytávek jakýmsi krokem zpátky, i když to má zcela jistě přispět k bezpečnosti, a využívání některých věcí je zkrátka osobními preferencemi. Já se bez toho docela dobře obejdu. Telefon mám kdesi v brašně a nemám potřebu se na něj celou cestu kouknout. HF používám vestavěnou v autě…

Jinak vše zůstalo stejné nebo se vylepšilo. Včasné varování před kolonou, úsekovým měřením a počítání vaší průměrné rychlosti, to vše jsou věci, které dělají jízdu bezpečnější a příjemnější. Jen na tak velkém displeji mohla být délka kolony s většími a výraznějšími čísly.
Změnily se některé příkazy. Například místo věty: „Kdy tam budeme?“ Je nově použita věta „Kdy tam dorazím?“

Pozor bych si dal na napájení. Zařízení si vezme 5V a 2.4A, takže jestli máte nějaké neoriginální USB rozdvojky do zapalovače v autě, je dost dobře možné, že to nebude fungovat.

Přísavka je větší a magnet na držáku silnější. Navigace GO DISCOVER se nasazuje snadno, ale hůř se sundává. Grif jako u GO 5200 není ten pravý.

Také bych vytknul absenci pouzdra, kdysi bylo pouzdro k navigaci. Pak se dalo koupit. Kdo ví, jestli budou. Zatím Holandsko hlásilo, že budou brzy, ale kdy? Samostatně se mi to objednávat nechce a kupovat to s náhradní přísavkou, kabelem a zásuvkou je pro mne zbytečné mrhání penězi. Tuším, že se bez pouzdra obejdu. Využil jsem kosmetickou taštičku od Avonu 😃

Ještě nahraji nějaké další video. Hned jak bude čas a ještě něco napíši do poznámek …

POZNÁMKA:
Všiml jsem si, že uvedené ceny paliva v navigaci nekorespondují s uvedenou cenou přímo na čerpací stanici. Tato nesrovnalost (co jsem si všiml) trvala asi dva dny a cena v navigaci se zobrazovala z minulého týdne. Ovšem odpoledne to již bylo v pořádku. Doufám, že to podobně nefunguje i s volnými parkovacími místy, protože i hodinu stará informace může být v čase příjezdu k prdu… 🙂
– 5.7.2021: Zatím jedenkrát jsem nebyl připojen ke cloudovým službám, takže dopravní info nic a ani žádné jiné on-line služby. Stávalo se to tu a tam i u starších modelů. Zkrátka nebyly služby dostupné. Vzhledem k tomu, že jsem se nemohl dostat ani na některé části webu TomTomu, řekl bych, že mívají poměrně často problém s kde čím (co se serverů týče). To člověka dopálí zejména, když potřebuje jet někam dál a je předpoklad větších dopravních komplikací. Nefungování služeb je stejné, jako když nemáte data v zahraničí a nevíte ani o uzavírce, ani koloně…

Jinak další poznatek: Naše, české ukazatele změny směru (dálkové návěsti) jsou zelené (viz. první fotka na začátku článku), a stejně tak vyobrazení pro Slovinsko a Chorvatsko. Rakousko je má v barvě modré a stejně tak třeba Polsko, Německo nebo Švýcarsko jen se liší šestiúhelníček či čtvereček označující dálnici. Takže je cestou k moři vidět změna země. Mezi Slovinskem a Chorvatskem vás zase trkne kolona u mýta 😃
Do dnešního dne nebyla žádná aktualizace. Buď je to mimo provoz nebo se drobnosti stahují průběžně. To si ovšem nemyslím. Každý týden se na předchozí navigaci aktualizovaly alespoň rychlostní radary ve velikosti přes 6 Mb a pozice satelitů. Nic z toho mi ale „neprobliko“. 
Za celou dobu si navigace protáhla přes mobil pouhých 4.21 Mb dat. Od koupě se jen aktualizovaly mapy a firmware. Uvidíme co dál…
– 11.7.2021: V sobotu aktualizace byla, ale jen firmware. Rychlostní kamery se ale aktualizují bez potřeby uživatele.
V Německu jste upozorněni na to, že používat upozornění na rychlostní kamery je ilegální, takže navigace vás neupozorní.
– 14.7.2021: Vyšla aktualizace map.

Děkuji za přečtení, shlédnutí či poslech... Vážím si toho. Potěší i lajk, komentář či sdílení :)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Trocha počítání ;-) Prosím doplňte... *