NOVÁ NAVIGACE BUDE TOMTOM
V jednom ze svých článků nazvaném TomTom v sekci technika se mnou zacloumaly emoce. Nemožnost zakoupit roční aktualizace k více než šest let staré navigaci TomTom GO 510 mě zkrátka nenechávala v klidu. To jsem se v původním článku ani nezmínil, že asi po čtyřech letech života navigace se přístroj tu a tam při delší trase za jízdy z ničehož nic restartoval. To ale až tak „nevadilo“, protože trasa se po restartu nesmazala a jelo se dál 🙂 Nicméně ani toto vestavěné „kurvítko“ nebylo zrovna příjemné.
Po zralém uvážení a zhlédnutí konkurence nebylo jiné volby, než zůstat opět u TomTomu. I přes všechny předchozí problémy mi přijde nejlepší.
Již dříve jsem pokukoval po novější navigaci. Informace na internetu však byly poněkud zmatečné, neboť byly přístroje uváděny ve více variantách a pro běžného uživatele bylo přinejmenším obtížné si z nabídky opravdu vybrat. Navíc u některých navigací se uváděla vnitřní paměť pouhé 4Gb, což jsem už i na stařičké GO pětsetdesítce označil za nedostatečné, protože jsem potřeboval mapu se západní Evropou, kde ale chybělo Slovensko a mapu se Slovenskem, kde zase nebylo Rakousko a Německo.
GO 510 měla k dispozici SD kartu, ale s SDHC kartami si neuměla poradit bez úpravy Navcore (firmware zařízení).
Také se na internetu o nových zařízeních psalo, že paměť dále nelze rozšířit a že na SD karty nemají slot, a tak jsem od koupě nové navigace na čas upustil. K této myšlence jsem se znovu vrátil po dvou letech, kdy stará pětsetdesítka již byla z kola ven a mapy ne a ne v programu TomTom Home koupit, byť se v linuxu nic zásadního neudálo, že by měl být s novými mapami problém.
NOVÝ PŘÍSTROJ POPRVÉ V RUCE
Konečné rozhodnutí i nákup jsem učinil během pár hodin díky přehledným stránkám www.navigace-tomtom.cz, které mi mnohé usnadnily. Druhý den jsem se na nový strojek již mohl těšit. Nutno přiznat, že velký pětipalcový multi-touch displej s ochranným sklem oproti dřívějšímu plastu je opravdu fajn a pro navigování rozhodně přínosem. Sklo se sice možná zaťapá mastnými prsty, ale i tak je navigace velmi dobře čitelná. Navigace je užší, lehčí oproti původní GO 510. Dílenské zpracování je kvalitní, design líbivý a funkční. Zadní kovová stěna nejenom že vypadá pěkně, ale velmi dobře drží na magnetickém držáku, do kterého je vkládání navigace velice snadné a rychlé.
K navigaci se připojuje jediný kabel a ten slouží jako nabíjecí i jako datový. Držákem se konektor kabelu jen prostrčí a na navigaci je přichycen dvěma magnety. Takže oproti staré navigaci již není potřeba připojovat mikrofon pro telefonování handsfree a kabel pro příjem zpráv o dopravní situaci RDS-TMC.
Poslední jmenovaný lze zakoupit zvlášť jako nabíjecí kabel do auta, v němž je zařízení RDS-TMC integrováno, což pokud máte aktivní služby Live, není již potřeba. Nabíjení vám obstará v autě dodávaný kabel, který připojíte do USB poblíž rádia vašeho vozu nebo do válečku (je součástí balení) určeného do zdířky zapalovače ve vašem autě. To je standardní nabíjecí sada.
Rozpory mezi údaji na internetu jsou zažehnány. Navigace má interní paměť 8Gb a protože se prodejci rozcházejí ve svých popisech nebo více méně kopírují jeden druhého, je třeba říci, že navigace má i slot na micro SDHC kartu. Jakou kapacitu si lze dovolit, mi není známo, nicméně dle sehnaných údajů není problém s 16Gb (nechtěl jsem vlastní kartu z telefonu formátovat; k formátování karty vás navigace vyzve), o které paměť můžete rozšířit. Sice slot není nijak označen a tak snad proto prodejci uvádějí, že slot GO Live 1005 nemá, ale to je chyba samotného prodejce, že si nedokáže potřebné a kvalitní informace sehnat. Nakopírují fotografie, nakopírují text. Zkrátka amatéři 🙂
Navigace se zapíná jediným tlačítkem na přístroji a to je vlevo nahoře. Tlačítko svítí při nabíjení červeně a pokud je již nabito, tak zeleně. Osobně doporučuji nabíjet navigaci (pokud ne v autě) z USB konektoru počítače nebo televize ve vypnutém stavu. Je to rychlejší.
CO JE PRO MĚ V NAVIGACI NOVÉ
Ukázka videa z navigováni se čtením ulic.
Když jsem navigaci poprvé zapnul, koukala na mě samozřejmě nová úvodní obrazovka. Poté jsem zabrouzdal do nastavení. Rozepisovat se se všemi detaily nemá moc smysl, ale napsat několik kroků mi připadá vhodné.
Samozřejmostí je nastavení jazyka a hlasu, který vás při navigování bude provázet. Elektronický hlas vás bude informovat o mnohem více věcech, než jste doposud možná byli zvyklí. Naproti tomu klasické „nahrané“ hlasy informují pouze v rámci navigování (zahněte doprava). Protože jsem chtěl novou navigaci vyzkoušet, ponechal jsem zapnutý elektronický hlas.
Dále je třeba nastavit, co všechno se vám má na panelu zobrazovat a na co všechno chcete být upozorňováni. Pokud s navigací nejste sžití a používáte něco takového poprvé, může pro vás být užitečné zobrazování tipů. Jsou to tipy, jak navigaci účelně a jednoduše ovládat.
Méně zkušeným řidičům, ale i těm namistrovaným by nemuselo být na škodu ponechat zapnutá některá bezpečnostní upozornění.
Máte také k dispozici větší výběr zvukových upozornění a další lze nahrát zdarma od komunity.
Další nastavení jsou pak na výběru každého. Barvy mapy, jas a hlasitost již nalezneme i ve starších navigacích. Pro někoho však může být důležité změnit šipku ukazatele na malé autíčko, a to právě na váš model. Přes komunitu TomTom si můžete stáhnout modely, které v nabídce samotné navigace nejsou. Osobně jsem dal přednost zase šipce 🙂
Z plánování tras je zde pro mě navíc trasa ekonomická, kde se vyhnete placeným úsekům a najedete méně kilometrů než na nejrychlejší trase. Osobně se držím trasy nejrychlejší. Čas totiž vždy rozhoduje 🙂 Díky IQ Routes vám bude nabídnuta nejefektivnější trasa v danou dobu.
Za novinku mohu také považovat mapu s doživotní aktualizací pokrývající nepřerušovaně, byť alespoň částečně, 45 států. Takže oproti staré navigaci je jedno, jestli pojedu do Chorvatska nebo do Itálie. Mapu už přepínat nemusím.
V nabídce najdete nové služby jako je Live. Tu máte minimálně na jeden rok předplacenu. Ta mě úplně dostala. Díky tomu, že je v navigaci GO Live 1005 vestavěná sim karta, máte jedinečnou možnost mít stále k dispozici čerstvé dopravní informace. To je vše samozřejmě závislé na dostupnosti smluvených operátorů. Pokud ale mohu tuto službu srovnat s přijímáním zpráv RDS-TMC ve staré navigaci, pak musím říct, že načítání je rychlejší a dostane se k vám maximum dopravních zpráv. Vlevo v horním rohu můžete být také informováni o výskytu mlh atp. Není to ovšem stoprocentní, protože jsem projížďěl oblastí s viditelností sotva 30 m a žádná informace v navigaci nebyla, byť je poblíž meteorologická stanice.
Dále zde máte místní vyhledávání pomocí google. V daném městě můžete hledat různé body zájmu (poi). Pokud zadáte například slovo restaurace v městě, řekněme třeba Brno, vyjede vám výpis restaurací kolem středu města, popřípadě poblíž místa, které jste zadali. Nejsou však seřazeny podle vzdálenosti od středu, ale zřejmě podle toho, co mají v názvu a popisu. Také zde nebudou úplně všechny a může se stát, že tu, co hledáte, nenajde vůbec. Jednoduše ji tam nikdo nezanesl.
V podrobnostech nalezeného místa se můžete dozvědět adresu, telefon, email atp. To, co do systému není zaneseno, například nějaká firma, to zkrátka vyhledávač nenajde. Když jsem zadal například vyhledat drogerii v malém městě, byla nalezena až 25 kilometrů vzdálená, přitom v okolí je jich minimálně desítka. Proto je využití tohoto vyhledávání svým způsobem pro běžného uživatele trochu rozpačité a raději pro vyhledávání použijete například mobil.
Když si otevřete „Moje služby“, najdete zde služby, které máte aktivované na časově omezenou dobu. Najdete zde službu HD Traffic (informace v dopravě). Bezpečnostní upozornění (radary a jiné nebezpečí). Places (vyhledání parkoviště v místě, kde se nacházíte). Počasí (počasí v cíli nebo kamkoliv máte namířeno). QuickGPSFix (vždy ví, kde se satelity nacházejí v daný moment a tak navigace rychle určí vaši polohu). Soubor je aktuální na sedm dní dopředu a pak je třeba jej v PC aktualizovat.
Překvapením pro mě bylo, že všechny tyto služby mají časově omezenou platnost. Zejména tedy služby QuickGPSFix a počasí, které bývaly dříve zdarma, dnes musíte na rok koupit.
Novinkou je pro mě také elektronický hlas. Samozřejmě můžete zvolit ten nahraný, ale ten vám toho nevykecá zdaleka tolik, co elektronický. Jedná se o hlas ženský (s tím může mít kdejaký mužský šovinista problém, aby mu říkala žena co a jak), a po nějaké době nastavování vám bude hlásit číslo silnice, jméno ulice, dálkovou návěst, směr jakým se máte ubírat. Bude vás také upozorňovat na problémy na trase a že i přes tato krátká zdržení jedete nejrychlejší trasou například. Také je fajn, že pokud je cílové místo mimo silnici nebo na druhé straně silnice, navigace oznámí že je například po vaší levé straně.
Co se týče samotné češtiny, tak tam to dost skřípe. V tomto je Nokia mnohem dále a jistě by stálo za zvážení, zda-li by nebylo vhodnější některé technologie raději koupit od někoho, kdo zkušenosti má a umí, než-li se desetiletí zabývat vývojem a nakonec dodat polovičatý produkt. Mám na mysli právě čtení názvů ulic a delších jmen obcí a částí obcí. Komoleniny si můžete poslechnout ve videu.
Zkrátka a dobře, navigace má problémy přečíst víceslabičná slova a zcela nesmyslně mezi hlásky vloží a přečte dvojku. Na místo slova „Bohunice“ přečte „Bohudvanice“. Některé dvouslovné názvy ulic znehodnotí natolik, že jim nelze porozumět. Přesněji jak má slovo (jméno ulice či obce) více než tři slabiky, je zle. Naproti tomu všechny ostatní zprávy čte bez jakýchkoliv problémů.
Navigace má i ovládání hlasem, ale na to v českém jazyce zapomeňte. Musíte zvolit některý z méně známých jazyků používaných na této planetě. Z nám geograficky blízkých připadá v úvahu například němčina či angličtina. Tady bych opět zmínil, že ovládání hlasem v českém jazyce dokáže kdejaký levnější telefon a to je myslím si velká škoda.
Co mě dále dožírá, je jedna křižovatka, která je jaksi zcela ignorována. Hned za ní totiž najíždím na dálnici a jsem informován pouze o odbočení vpravo směr Praha, i když abych se dostal na nájezd na dálnici, musím na této křižovatce odbočit vlevo.
Pro někoho, kdo to v místě nezná, to může být velmi matoucí údaj. Jedná se konkrétně o křižovatku v Brně, křižující ulice Kaštanová a Hněvkovského na souřadnicích N49.16355° E16.63264°.
Problém je ten, že „někdo“ nechal část ulice Hněvkovského pojmenovanou jako Kaštanová a proto je křižovatka ignorována. Bylo to tak už i ve staré 510 a doposud nedošlo k nápravě.
Naneštěstí v navigaci při úpravě ulic nelze napsat písmeno „ě“, proto jsem úpravu provedl na „Hnevkovského“ a tak bude ulice i přečtena.
Navigování na adresu trvá poměrně dlouho a to je dáno tím, že má navigace po zapnutí opravdu hodně práce. Spojí se s telefonem, načte aktuální telefonní seznam, načítá dopravní situaci a spojuje se se satelity a serverem, který monitoruje aši polohu pro určení síly provozu (dlouho stojíte před křižovatkou a ostatní jsou upozorněni na dobu čekání)…. Pokud chcete zadat adresu cíle, je třeba po zapnutí minutku posečkat (možná méně). To vše záleží na tom, kde se právě nacházíte (dostupnost satelitů, signálu operátora pro dopravní info atp.)
Pokud změníte svévolně trasu (při jedné cestě jsem se záměrně vyhnul tunelu), navigace oznámí, že na vaší trase není žádné zdržení. Zdržení tam nebylo, ale stáli tam policisté a ti by mne jistě zdržet chtěli. To ovšem navigace nemohla vědět 🙂
Informace o dopravě jsou přehlednější než bývaly. Při uzavírce silnice na trase jste neustále dotazováni, zda-li chcete trasu přeplánovat. Po chvíli vašeho nereagování uslyšíte jen, že trasa byla zachována a jede se dál. Ovšem navigace vám nedá odpočinout, dokud uzavírka na trase není za vámi.
Jako příklad bych uvedl opravu mostu v obci Vlkoš. Ředitelství silnic a dálnic o této události informuje jako o omezení, úplné a částečné uzavírce. Skutečnost je taková, že se vedle starého mostu postavil nový – dočasný a ten je limitován vahou jediného vozidla 11 t, což už pro kamiony není. Doprava je řízena kyvadlově pomocí semaforů. Navigace ovšem (po něčí snaze či špatné interpretaci událostí) informuje o zcela uzavřené silnici a to již v obci Kyjov od ulice Vlkošská po obec Vracov a ulici stejného názvu. Navigace vás tam pochopitelně nechce pustit a pokud se blížíte od Brna, pak vás povede v Kyjově z Nerudovy ulice na Havlíčkovu směrem na Žádovice a to zcela zbytečně, pokud jedete osobákem a máte méně než 11 tun. Pokud využijete objížďky, máte se jako řidič na co těšit 🙂
Na druhou stranu jsem se dostal na cestě do situace, kde jsem byl informován o zdržení a naprosto to odpovídalo realitě.
Handsfree, tedy pro telefonování přes navigaci, již není potřeba připojovat externí mikrofon. Navigace vám řekne, je-li telefon připojen či ne. To se mi jednou stalo, že se telefon ne a ne spojit s navigací. Řešení bylo v navigaci vypnout handsfree a opětovně zapnout. Problém byl v přehřátí navigace v automobilu.
Pokud se telefon s navigací spojí, navigace vám oznámí „připojeno k …“ (tři tečky symbolizují název vašeho BT zařízení, tedy název telefonu). Začne se pokaždé z telefonu načítat telefonní seznam. To je proto, aby seznam příchozích a odchozích hovorů byl stále aktuální a shodný s telefonem.
Telefonování samotné je bez problémů a na obou koncích bylo hovoru krásně rozumět. Zde si opět můžete nastavit, po jaké době se hovor sám zvedne, nebo jestli to raději uděláte sami.
Co je ovšem pro mě velkou novinkou, je spojení mezi navigací a počítačem. GO Live 1005 již nepoužívá program TomTom Home, nýbrž aplikaci MyTomTom, která je přímo závislá na připojení k internetu.
Založíte si účet na MyTomTom a do počítače stáhnete prográmek, který pracuje na webovém rozhraní. Jednoduchost sama, řeklo by se, ale není tomu tak. Spustíte aplikaci a tam na vás koukají například dvě nové aktualizace. Otevřete MyTomTom a pustíte se do toho. To, co dříve trvalo několik vteřin, zde trvá věčnost. Snad proto si ani nechci kupovat nový Photoshop CS CC na principu Cloud, neboť tam, kde není internet, jste zcela vyřízeni a nemůžete pracovat. Navíc je rychlost vaší práce přímo závislá na rychlosti připojení a to je velmi omezující.
Pro příklad: Aktualizoval jsem dva soubory. Jeden Map share community map update 130 kB a druhý QuickGPSfix 60,1 kB. Dohromady je to 190,1 kB. Když uvážím, že je potřeba nějaký čas na stažení (rychlost internetu mám 30 Mbit) a nějaký čas na samotnou instalaci, řekněme že za 60 vteřin by mělo být hotovo a to v nejhorším případě. Naneštěstí tato operace trvala 245 vteřin (čtyři minuty a pět vteřin). Což oproti aktualizaci v TomTom Home se starou navigací je o celé čtyři minuty déle.
Jestliže se chystáte aktualizovat celou třígigovou mapu, tak se do toho nepouštějte, pokud nemáte dostatek času. Rozhodně se načekáte. Zcela chápu, že se chce společnost TomTom chránit před zneužitím svých produktů, ale měla by se zamyslet nad tím, jestli tyto procesy má dobře ošetřené a servery dost rychlé.
Dle mého společnost TomTom položila před uživatele řádně velkou hromádku trusu a její zdolání je nelehké i pro silný žaludek. Mnozí se také otočí a jdou pryč, ovšem to jsou většínou ti, kteří za cokoliv na internetu platit nechtějí. S tím problém nemám, ovšem když něco kupuji, musí to také vypadat a ceně odpovídat, což klestí v podobě polofunkčního webového rozhraní rozhodně není.
Nedostáváte žádnou informaci o tom, jestli se z vašeho zařízení kopírují nějaká data o trase atp., jak jste povolili společnosti TomTom. Nemáte ani informaci o tom, jestli vaše úpravy map byly přeneseny na server společnosti TomTom.
Oblíbené body se vám po aktualizaci celé mapy již nesmažou, jak tomu bylo kdysi. To je jistě dobrá zpráva.
CO JE V OBOU NAVIGACÍCH STEJNÉ
Ve staré i nové navigaci najdete samozřejmě prvky, které jsou stejné. Všechna plánování vyjma ekonomické trasy.
Můžete upravovat mapy stejně jako před tím. Můžete přidávat radary a tady bych se chvíli pozastavil. Tato služba je trochu rozporuplná, neboť mnozí uživatelé vůbec nevědí, jak radar vypadá a přidávají do databáze info o rychlosti, které naleznete především na začátku obce. Mnohdy je u nich vidět i kamera, ale ta zpravidla pouze bliká a má vyvolat dojem funkčního zařízení. Něco takového za radar považovat nelze a já sám tato zařízení z databáze pilně odmazávám 🙂
Stejné jsou i barvy mapy, hlasy a na poi body můžete telefonovat, pokud je číslo uvedeno.
Můžete si trasu dopředu naplánovat. Lze vytvořit vlastní kategorie bodů zájmu (poi). Máte zde nápovědu a lze zavolat, dojet nebo dojít pro pomoc. Několik užitečných rad pro poskytnutí první pomoci (což je dobré nastudovat předem) a několik rad ohledně oprav automobilu.
CO JIŽ V NAVIGACI NENAJDETE
V navigaci GO Live 1005 již nenajdete spoustu důležitých věcí, které stařičkou GO 510 dělaly tak výbornou. Například zde již nenaleznete itinerář. Nemůžete si tedy naplánovat trasu podle sebe s mnoha průjezdnými body a trasy si nahrávat od kamarádů. Lze jen do trasy doplnit tři průjezdné body, což je noční můra pro profesionální řidiče, pro které je itinerář zcela nezbytný. Mně osobně bude také velmi chybět.
Když jsme u těch přátel, služba TomTom kamarádi už je také pasé a tak si nemůžete posílat mezi sebou souřadnice nebo zprávy, či se jen podívat, kde váš kamarád na cestě je.
Nenajdete zde ani výborný kompas, který ukazoval sever nebo směr, kde se váš cíl nachází. Zapomeňte na možnost připojit externí anténu pro příjem signálu ze satelitů. Máte-li pokovené přední sklo, můžete mít s příjmem potíže. Zbude vám jen boční okno nebo držák do ventilace. Tlačítko reset již zde není. Pro reset se používá tlačítko zapnutí a je třeba ho držet cca 15-20 vteřin, dokud navigace nezabubnuje známou úvodní melodii.
Zmizely prostorové „prolisy“ v mapách velkých měst, kdy voda byla pod úrovní cest a stavby naopak nad terénem. K vlastním poi bodům si nemůžete nahrát vlastní ikony, nemůžete nahrát ani kategorie poi například ze stránek www.poi.cz. Nenahrajete sem ani vlastní úvodní obrazovku tak snadno. Zkrátka není možné obsah jakkoliv uživatelsky upravovat tak, jak tomu bylo kdysi. Vyjma aktualizací a obsahu TomTom Community. Jednoduše řečeno, do navigace nelze nahrát nic, tak jak jsem si zvykl u předchozí navigace. Postup je totiž zcela jiný.
Musíte dole v liště klepnout na položku „Přidat obsah od komunity“. Otevře se vám nové okno webového prohlížeče a tam si vyberete, co že chcete přidávat. Změna je taková, že nejprve musíte soubory stáhnout do svého počítače například ze stránek www.poi.cz a to soubor ov2 zvlášť a pak také ikonu zvlášť. Poté můžete kategorii poi nainstalovat do navigace a to ikonu zvlášť a soubor zvlášť. Je to sice zdlouhavější postup, než když jste z webu instalovali kategorie poi přímo, ale instalace je rychlá a nijak zvlášť dlouho to netrvá. Tento způsob je jediný, jak dostat do navigace jiné kategorie poi, tedy jinou kategorii bodů zájmu.
K dispozici jsou pro uživatele tyto úpravy: BZ (body zájmu – poi), hlasy, barevné schémata map, obrázky (až po velikost 1280 x 1024), symboly vozidel (šikovnější si tedy můžou nakreslit svoje, popřípadě použít po drobné úpravě foto svého miláčka), zvuky (zde si můžete nahrát cokoliv, co vás bude upozorňovat při vaší cestě na různá poi nebo radary.
Vytvořit vlastní kategorie poi v navigaci samozřejmě můžete, ale z navigace, stejně jako trasu ji nedostanete.
Zapomeňte na připojení Ipodu, ten už je out. Na druhou stranu, kdo by chtěl poslouchat muziku z reproduktoru navigace, když má v autě Bang & Olufsen 🙂
Oproti staré navigaci je nová mnohem více náchylná na horko a přehřátí. Může se začít kousat a plynule se mapa neposouvá. Doporučuji v extrémních vedrech hnát vzduch z klimatizace částečně přes okno.
Nečekejte žádnou velkou výdrž baterie. Zde se prodejci také nedomluvili. Faktem ale je, že sice ty dvě hodinky vydrží jet, což ovlivňuje několik faktorů, například výřečnost navigace, načítání dopravních zpráv, na druhou stranu nevidím důvod, proč navigaci nenapájet z alternátoru.
Nebudete mít ani možnost vysílat hlas navigace do vašeho rádia, neboť držák je bez konektoru a jediný kontakt s navigací je magnetický. Podobné příslušenství jsem nenašel.
SD karty byly nahrazeny micro SDHC. Tu ale v balení nenajdete. Nenajdete tam ani futrálek na navigaci. Ten si musíte koupit zvlášť. Osobně mám již druhý od WG. Je to takový pevný černý futrál s oranžovým zipem a na rozdíl od originálu příjde na dvě až tři stokoruny.
Již nelze stáhnout soubor QuickGPSfix přímo do navigace v terénu. Datové spojení s mobilním telefonem už není potřeba, a tak není k dispozici ani tato služba. Pokud budete někde třeba 14 dnů a nebudete moci použít PC, potažmo program MyTomTom, chvíli si asi na družice počkáte.
ZÁVĚR
Nutno říct, že i přes určité peripetie, kterých si mnohý uživatel třeba ani nevšimne, mi udělala nová navigace radost. Díky rychlému poskytnutí dopravních informací jezdím s navigací i tam, kde to dobře znám, protože nechci být překvapen až na místě. Všechny problémy se samozřejmě nemohou projevit hned, máme spolu za sebou teprve prvních tisíc kilometrů. Zatím to ale šlo.
– Zadrhávání trasy při přehřátí (pravděpodobně) – 2x.
– Nemožnost i po vypnutí a opětovném zapnutí navázat spojení mezi telefonem a navigací (v telefonu chyba nebyla, připojil jsem k němu další tři zařízení, jen navigaci se nechtělo) z přehřátí – 2x.
– Špatné čtení ulic česky u více jak dvou slabičných názvů – neustále.
– Problémové webové rozhraní MyTomTom (ukazuje 3 aktualizace, naistalují se dvě ze dvou zobrazených a hláška „vaše zařízení je aktualizováno“ a další nejsou k dispozici. Pomalost podobná nahrávání hry z magnetofonové kazety na ZX Spectru, ale tam to vycházelo maximálně na tři minuty 🙂 – neustále.
– Po přehrávání ukázky trasy a po vyražení na trasu navigace celou cestu mlčela bez zjevného důvodu – 1x.
– Díky tomu, že tlačítko pro zapnutí je poměrně vystouplé, se vám může stát, že i ve futrálku dojde k nechtěnému zapnutí, futrálek nemá dostatečně tvrdý skelet. Nedivte se pak, že až budete navigaci potřebovat, bude baterie vybitá. Noste proto nabíjecí kabel stále s sebou u navigace – 1x
– Problémy s aktualizacemi, a to zejména s rychlostními radary. Není dne, aby to neházelo chybu, a to třeba i desetkrát, než se člověku podaří nacpat do navigace posledních 10,3 kb. Nápověda je k ničemu. Problém je na straně TomTomu – neustále.
Určitě jsem na něco zapomněl a to teď nemám na mysli problémy 🙂 Pokud jste to dočetli až sem, můžete mi dát třeba paleček na fb 🙂
Pokud máte nějaký dotaz, kontaktujte podporu 🙂 Když budu vědět, poradím.
POZNÁMKY:
– Úprava mapy se sice projeví při další jízdě (např. změna názvu ulice), ale je nutné mít u Map Share označeno „úpravy provedeny společností TomTom a několika uživateli“. Pokud totiž budete mít označeno „mnoha uživateli“ nebo jen „úpravy ověřené společností TomTom“ o úpravu s další aktualizací „příjdete“.
– Navigace pracuje a reaguje rychleji po vypnutí Bluetooth (má tak na starosti méně práce).
– Pro aktualizace doporučuji jiný prohlížeč než IE. V něm mám poslední dobou problémy aktualizace zobrazit. Jinými slovy web řádně nepracuje. V Google Chrome je i práce podstatně rychlejší.
– Cesta, která trvala kolem čtyř hodin byla naprosto bez problémů a navigace fungovala bezchybně.
– Navigaci je možné plně důvěřovat, pokud nějaký blbec v Map share něco nezblbne (zablokovaná ulice v jednom směru). Dopravní informace jsou aktuální a rychlé. Pouze jednou jsem na alternativní trase (na hlavní trase byla oprava silnice) narazil na opravu mostu, kde bylo nutné otočit zpět a zvolit trasu třetí, ale to se stane, pokud to není nahlášeno na ŘSD (www.rsd.cz).
– Bylo spuštěno nové webové rozhraní pro aktualizaci navigace (24.10.13). Je přehlednější a jednodušší. Sice neinformuje o stahování dat z navigace, ovšem informuje celkem přesně o instalaci aktualizací do navigace. K používání nového webového rozhraní je potřeba se znovu registrovat a aktualizovat data. Jen jsem nepochopil, proč adresa dodání je označeno pohlaví „žena“, když jako majitel účtu je označen „muž“.
– 6.11.13 Nový systém MyDrive již týden nefunguje. I po vyprázdnění cache programu se mi nedaří stáhnout aktualizace do konce. Vždy se to „kousne“ na nějakém procentu při stahování aktualizací do počítače. Někdy se procenta „převalují“ nazpátek, tedy číslo se zmenšuje namísto toho, aby jeho hodnota narůstala. Po čase se vypíše, že práce s navigačním zařízením byla ukončena a že je aktualizováno, což není vůbec pravda. Je to zkrátka tragédie Škrk do rži.
Po vyprázdnění cache programu se vše snaží program provést znovu, avšak po několika hodinách dojde trpělivost. Nuže milý TomTome, až to bude fungovat, dej mi prosím vědět. Děkuji…
21.12.13 Výborně! Konečně vše aktualizováno! Zejména děkuji podpoře TomTom a jmenovitě slečně/paní Dorotě za cenné rady. Byť některé aspekty návodu na řešení situace nemohly, nebo nechtěly fungovat (zejména výběr souborů pro aktualizaci – program mi nedal šanci a aktualizoval sám), po celých devíti hodinách se mi podařilo vše stáhnout a nainstalovat.
Drobné problémy, několik resetů navigace, smazání cache souborů v PC a vše je zase v pořádku.
14.9.14 Protože jsem se před několika měsíci i já stal majitelem automobilu s pokoveným čelním sklem, vyvstaly nové problémy s dohledáním signálu. Navigace „tahá“ signál přes boční okna, což se na silnicích lemovaných hustým stromovím stává velkým problémem. Často dochází k výpadkům a někdy se už nepodaří signál znovu najít.
Z krátké zkušenosti používání navigace pod pokoveným čelním sklem jsem postřehl, že pokud slunce značně pálí, jsou problémy se signálem větší. Za oblačnosti, deště či za tmy jsou problémy menší. Někdy žádné a to na stejných trasách.
Nejhorší navigace je TOM TOM , Služby nestojí za nic, pokud se dovoláte na FAQ , podporu tak se vám ozve lámanou češtinou polský operátor a není s ním domluva protože nerozumí tomu co říkáte. Konverzace je asi jako na vietnamské tržnici, a když operátorovy řeknete že se aktualizace nechce nahrát do navigace , tak vás potrápí tak že vám vstávají vlasy hrůzou na hlavě, a neustále vám opakuje aby jste zkusili přeinstalovat MY DRIVE , aby jste zkusili zadat správně údaje, aby jste hýbaly kabely a odzkoušeli jestli máte v pořádku ovladače USB. Tak jsem přestal s takovou podporou komunikovat protože to je nejhorší co může být , následovně my přišel email kde se omlouvali protože v tu dobu byl porouchaný server. Nejhorší je zjištění po jednom roce když zjistíte že vám nefunguje spojení se satelity GPS. A důvod?? Bohužel satelitní vyhledávač má funkci pouze jeden rok a potom najede režim který nemá podporu více satelitů, takže vyjedete, jedete půl hodiny a satelit se vám stále nepodaří najít, potom naběhne nějaký satelit a ten vás navede jinam protože přístroj vlastně se neumí tak rychle zorientovat a neví kde je, tak vás pošle jinam. Mám jedinou výhodu že jsem jezdil jako profesionální autobusák po světě a že vím co kde je. Ale chudák amatérský řidič je odkázán na nějaký hloupý přístroj který v zájmu komerce jej protáhne do Michalovců třeba přes Prahu. A tak jsem si chtěl zakoupit spojení na GPS na další rok a ejhle, páni Poláci si z toho udělali byznys a dotyčnou částku chcou uhradit přez PAY PAL. Lumpárna nic jiného než sprostá lumpárna a navigaci jdu vrátit a poženu to i k soudu. TOM TOM už nechci vidět. Je příliš mnoho důvodů abych s touto věcí nekomunikoval. Za 1 špatná komunikace s operátorem který neumí česky protože podpora sedí někde u Varšavy. Za 2 záruční opravy pro východní blok se provádí v Rumunsku, skutečně záruka kvality. Za 3 doplňky které by měly být v zájmu funkčnosti předmětem aplikace TOM TOM jsou pouze na rok a potom zpoplatněny, jedná se o důležitou funkci QuickGPSfix bez které nikam nedojedete. A když to chcete zaplatit tak nemáte jinou šanci než kreditní kartou , a já jsem nespadl z hrušky abych nějaké polce do telefonu nadiktoval svou kreditní kartu. V podstatě je to na žalobu. Takže tom tom nesu z5 do obchodu a udělám jim takový cirkus že se z toho pokakají. Zdraví vás profi řidič. A učte se bránit šlendriánu a podvodům.
Dobrý den. Podle všeho jsou Vaše zkušenosti trpké. Já i přes nějaké problémy mám zkušenosti naprosto opačné, proto bych rozhodně netvrdil, že je TomTom nejhorší navigace. Komunikace s podporou – perfektní a v češtině, komunikuji ovšem raději mailem, protože v práci na telefonování není čas a až jsem doma, mají zase všude zavřeno. S žádnými poláky jsem se nesetkal.
Po nainstalování nového mydrive a resetování navigace vše bez problémů. Navigování naprosto bez problémů. Online připojení na dopravní zprávy – naprosto bez konkurence. Jsem spokojen a je to můj druhý výrobek od TomTomu.
Nějak nechápu Váš popis ohledně GPSfix. Když je tento soubor týden starý a více vše funguje perfektně jak má, jen doba nalezení satelitů může být delší při zapnutí. Informace, že nikam nedojedete není tedy pravdivá.
Také nechápu vaši řeholi s PayPal. Nikdy jsem nikomu nediktoval číslo karty. Vše probíhá na webu a je to jednoduché, že to ani víc nejde. Pokud ale máte k takové formě plateb averzi, můžete si služby koupit u prodejců navigace. Dobrý prodejce vše zajistí.
Přeji s novou navigací více štěstí 🙂
Pingback: Navigace TomTom GO 5200 | Jardův svět
Pingback: TomTom | Jardův svět